150324


Kokosoljan har blivit min bästa vän sen jag började tänka på vad jag egentligen använder för hudvårdsprodukter till Elin. Jag kan läsa mig mörkrädd på vad saker egentligen innehåller, visste ni att små bebisar har väldigt känslig hud och tar upp kemikalier mycket lättare än vuxna? Därför vill jag helst inte använda våtservetter, även om dom är svanenmärkta. Dom är ju alla preparerade med något. Eller en massa andra krämer som man rekommenderas att använda. Många innehåller ämnen som gör att huden blir beroende av den, som tex mineral olja. Och detta har Bvc-sköterskorna oftast ingen aning om.
 
Man kan tro att mineral olja är bra för huden MEN den innehåller inga som helst mineraler, fettsyror eller vitaminer. Den stör dessutom huden naturliga funktioner och skapar ett beroende då den förstör hudens egen förmåga att återfukta sig, du måste smörja in dig hela tiden för du upplever att du är torr. Den hindrar huden från att ta upp vitaminer och annan näring, den är miljöfarlig vid både framställning och nedbrytning. Undersökningar visar att den täpper igen mellan 40-60% av hudens porer och motorolja består ungefär till 80% av mineralolja.
Känns det som något du vill smörja in din lilla bebis med? Eller dig själv för den delen. Skulle inte tro det.
 
Mineralolja är tyvärr en ganska vanlig ingrediens i babyolja. Mineralolja heter också parraffin, parraffinum, liquidum och petrolatum. det finns många fler namn också. Mineralolja finns i så många produkter därför att den är extremt billig att tillverka och den är helt syntetisk (alltså ej naturlig) och härsknar inte så den håller väldigt länge.
 
Helst vill jag bara använda vatten när jag rengör henne och smörja in henne med naturliga saker, som tex kokosoljan. Hon blir aldrig torr, röd eller irriterad. Andra oljor som funkar utmärkt att smörja in små bebisar med är olivolja, rapsolja, sesamolja, jojobaolja och mandelolja. Häll lite i vattnet när du badar bebisen så behöver du inga badtvålar, schampon eller badskum. Ett annat tips om du själv är torr eller älskar att smörja in dig efter duschen, ta en blomspruta och fyll den med olivolja (eller någon annan) och använd i duschen, du blir återfuktad och inga torrheter så långt ögat når.
 
Det kanske känns lite övermäktigt att börja bena ut vad det egentligen är man använder/äter för något. Men ta en sak i taget, läs på och kom ihåg att det är du som är konsument! Med lite kunskap i bakhuvudet när du går och handlar kan du göra många miljövänliga och bättre val. För inte vill du smörja in dig med motorolja när din hudkräm är slut?
Oftast köper vi samma varor som vi alltid gjort för att det är enkelt och det har ju alltid funkat. Men tänk efter nästa gång du handlar, titta på innehållsförteckningen. Jag betalar hellre lite mer för en produkt som är bra för mig och miljön än en produkt som är billig och direkt skadlig för mig och miljön.
 
 








 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?