110729

I veckan har jag plockat blåbär i Boviken samt plockat hallon hemma på Sörböle. Tog med mig lite rabarber också när jag lika var igång, så nu är mitt bärförråd påfyllt igen.

Jag fick en härlig känsla i magen då jag stod vid spisen och gjorde min egen blåbärsmarmelad och drottningsylt. Det är helt fantastiskt hur mycket det finns att ta tillvara på i våra skogar och hur mycket man kan göra av det istället för att köpa färdiga produkter med en massa tillsatser i. Nu kom inte hallonen från skogen direkt, men ni fattar poängen.

110728

I tisdags var vi i Lycksele djurpark tillsammans med Pärs kusin Malin, hennes sambo Jonas samt deras två barn Tyra och nyfödda Vidar. Vi hade en riktigt trevlig dag bland djuren och alla karuseller.

Det är helt otroligt ändå, att fast man sett vissa av djuren tusen gånger så blir jag lika fascinerad varje gång. Jag vaknade till och med upp på morgonen med samma förväntan i magen som jag hade som liten.

110726

Från fredag förra veckan till måndag den här veckan, spenderade jag, Pär, Stefan & Eleine vår lediga tid i Myrträsk. Vi fiskade, åt god mat, spelade spel, tog sovmornar, bastade i dagarna tre, shoppade på Dollarstore och körde minst 10 vändor fram och tillbaka till Arvidsjaur.

Det är skönt med semester.

110725

Sista dagen på vår lilla resa spenderade vi inne på Birsta city med lite shopping och de obligatoriska köttbullarna på Ikea. Sen väntade den väldigt långa resan hem.

Det var en riktigt bra resa med en massa olika äventyr som vi nog inte hade gjort i vanliga fall.

(Bilderna är tagna på Norrfällsvikens camping, det finns ett gammalt fiskeläger just nedanför med en massa mysiga stugor.)

110722

På den tredje dagen styrde vi bilarna mot Lappudden där vi hade hyrt kanot. Det var en enorm sjö som vi skulle paddla omkring i där det skulle finnas en massa vikar att ta en paus i där man kunde bada och sola. Vi hittade dock ingen och efter vad som kändes som flera timmars paddlande hittade vi tillslut en klippa där vi klev iland.

Vi grillade hamburgare och åt kex, solade och somnade. Kring 17-tiden packade vi ihop oss och paddlade tillbaka till den lilla hamnen.

Efter Lappudden körde vi förbi ett ställe som hette Bönhamn. En jättemysig hamn med gamla fiskarstugor och bodar. Där såg vi även den största fiskmåsen någon av oss någonsin sett.

Sen körde vi tillbaka till campingen och gjorde en väldigt sen middag.

110721

Här kommer lite bilder från vad vi har gjort de senaste dagarna! På måndags morgon packade vi bilarna och begav oss mot Norrfällsvikens camping där vi hade hyrt en stuga. Första dagen gjorde vi inget annat än att köra bil och stanna på diverse ställen för att äta och kissa, så det hände inte något spännande då.

Men andra dagen steg vi upp i god tid för att ta oss mot Höga Kusten och Skuleberget. Det var dags för klättring! Alla var så modiga förutom jag som gick upp för berget, en bragd i sig då det var både brant och snårigt. Väl uppe var utsikten fantastisk och vi hade alla gjort oss förtjänta av en lunch.

Sen på kvällen hade vi bokat bord på campingens fiskrestaurang där det för kvällen var räkfrossa. Pär, Peter och Mia åt räkor medan vi andra skippade det och åt annat istället. En helt fantastisk kväll där vi såg solen gå ner och hörde måsarna skrika.

110717

I och med att jag fått semester så kommer även bloggen att vila ett tag. Jag kommer att skriva lite då och då, när vädret tillåter att man sitter vid datorn eller då jag har något att berätta.

För nu vill jag helst ägna mig åt att blicka ut över havet, vara med fantastiska vänner, äta jordgubbar med grädde, läsa ännu mer böcker, gå hand i hand med han jag älskar mest av allt på denna jord, umgås med min älskade familj och framförallt, ha semester.

På återseende!

110716

Idag har vi hjälpt mamma och pappa att rensa bland alla gamla saker som dom samlat på sig genom åren. Som jag berättat tidigare har mamma och pappa sålt huset på Sörböle för att flytta ut till Boviken. Så det var en hel del prylar som skulle gås igenom, och det här är inte första gången vi gör det.

Det var inte bara en massa möbler, inredningsprylar och andra saker, utan bland alla flyttlådor stod även min och min systers gamla leksaker. Oj så nostalgisk jag blev då jag hittade mitt Lundby dockskåp bland alla lådor. Vi blev tvugna att ta en paus bland allt rensande och ställa i ordning alla möbler som vi mindes att dom stod då vi lekte med det.

Jag är väldigt tacksam att mamma och pappa sparat så mycket av mina och min systers saker, det är väldigt mycket minnen i alla saker och de kommer nog komma till användning senare i livet.

110715

Det här är en bra dag. En riktigt bra dag. För jag ska bara arbeta ett 10-timmarspass och sen har jag SEMESTER i 4 veckor! Det ska bli så underbart.

110713

Igår överraskade jag och min familj Pär med en "grattis i förskott"'s middag. Pär fyller inte år förrän nästa vecka, men vi kommer vara på resande fot och inte kunna fira ordentligt. Så jag styrde upp ett litet kalas med ballonger och serpentiner, en hamburgermiddag som pappa hjälpte till med och efterrätt som syster gjort.

Pär anade ingenting!

110711

Veckans läsning: Den farliga leken av Mari Jungstedt

110710

Igår efter jobbet körde jag till Jörn för att hämta upp Pär som hade varit och fiskat, sen körde vi vidare mot Myrträsk. Där väntade Jens och Carina samt Vivianne och Gunnar med middagen redo.

Det blev kvällsdopp och fiske, efterrätt och god mat. Idag har vi solat, slappat och svettats då det varit otroligt varmt.

110709

Igår när klockan äntligen slagit 18.00 körde vi till torpet hos Peter och Mia för att äta surströmming och bada badtunna. Det var jag och Pär samt Stefan och Eleine och lilla Teddy som de var barnvakt åt, som kämpade mot flugor och njöt av solskenet.

En riktigt härlig fredagskväll.

110707

Veckans läsning: Den dubbla tystnaden av Mari Jungstedt

I tisdags var jag på Ikea tillsammans med mamma, pappa och min syster. Och som alltid gör jag Iittala outleten ett besök. Jag skulle så gärna vilja äga Rörstrands serie Mon Amie och tänkte köpa med mig två muggar, men hade inte riktigt råd så jag köpte en påse med te istället. Får på så sätt njuta av mönstret ändå.

110706

Nu har vi kommit hem från vad vi har känt har varit som en semester. Vi har från lördag till idag varit hundvakt åt Eskil samt Ersmarksbor.

Vi har tagit cykelturer i solsken, gått på ängar och dragit fingrarna genom högt gräs, sett kvällssolen gått ner bakom träden och lyssnat till tystnaden.

Dessa dagar har varit balsam för själen och jag är nu laddad inför mina 8 kvarvarande arbetspass innan min semester drar igång.

110702

Veckans läsning: Den mörka ängeln av Mari Jungstedt

110701

Efter att ha haft värmebölja här i stan hela veckan tänkte jag att den skulle fortsätta även idag. Det såg ju så lovande ut igår. Min plan var att direkt efter jobbet dra mig till Sörböle för att ordna någon slags bränna. Jag var alldeles sprallig när jag steg upp imorse för nu skulle jag ta igen all sol jag missat i veckan. Jag packade med mig strandfilten och solskyddsfaktor, kameran samt en bok. När klockan äntligen slog 13.00 och jag slutade sprang jag nästan ut från jobbet.

Men gud så besviken jag blev. Hela himlen var ju full av moln och jag såg inte skymten av solen. Jag körde iaf till Sörböle och hoppades under tiden att alla moln skulle skingra sig. Men icket. Det började till och med regna och inte ville det sluta heller. Så gick det med min soliga dag.

Ikväll blir det hämtmat och hyrfilm tillsammans med Peter och Mia. Underbart.