141026

 
 
 
4 månader
 
Idag är det Elins 4-månadersdag. På senaste har jag börjat gå igenom förlossningen och den första tiden i huvudet, om och om igen. Kanske för att på riktigt förstå vad det är jag/vi gått igenom. Ungefär som att jag inte fattat det förrän nu, hur stort det är. Vilket mirakel det är. Och det faktum att det var hon som låg därinne, hon som gjorde att jag mådde så dåligt, att jag hade så ont i ryggen, hon som gjorde att jag käkade medicin mot halsbränna stup i kvarten. Hon som var så otroligt älskad och efterlängtad från allra första stund. Vår älskade underbara unge.
 
Man blir så väldans blödig och partisk som förälder. Elin är i våra ögon den allra sötaste unge vi sett och för varje framsteg hon gör blir man extra stolt och blöt i ögonen.
 
Till exempel så har hon nu fattat grejen med att greppa saker och stoppa det i munnen. Nu är det inte bara händerna som hittat dit. Jag köpte en liten prasselbok åt henne då alla andra leksaker hon har är för tjocka för henne att greppa. Boken blev en hit och jag hittar den oftast genomblöt. En morgon hittade jag henne liggandes med boken över ansiktet, halvt slumrandes där under.
 
Sömnen på natten har blivit bättre, god natt är det oftast vid 19-20 på kvällen och det funkar för det mesta att bara lägga ner henne. Sen äter hon vid 4-6 på morgonen och god morgon säger vi kring 8. Allt som allt, väldigt sköna nätter. På dagarna kämpar vi fortfarande litegrann med att hon ska sova. Ibland sover hon bara 5 minuter på en hel dag och det funkar inte riktigt. Men man måste samtidigt lita på att hon sover om hon är trött. Och från att ha sovit iaf 1½ - 3 timmar så vaknar hon nu efter 30-40 minuter och vägrar somna om.
 
Något jag börjat störa mig på är detta analyserande man som förälder alltid gör. "Varför sov hon bara 30 min idag?" "Varför har hon börjat göra si eller så?" Varför äter hon mer?" osv osv. Och den ursäkt som oftast används är utvecklingsfas, utvecklingssprång, tillväxtperiod, kalla det vad du vill. Istället för att konstant fundera på det där, har jag härmed bestämt mig för att bara följa med. Och dyker det upp något väldigt utstickande mönster så tar vi tag i det då.
 
 








 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?