150412

   

När jag på riktigt började intressera mig för ekologiskt, miljövänligt och ett mer ansvarsfullt leverne kändes det ganska självklart att försöka få mer fakta och mer kött på benen, så jag vet vad allt handlar om. Det är ju ingen rolig läsning direkt, oftast väldigt tung och skrämmande.
 
Jag läste boken ovan för ett tag sedan, den handlar om alla tillsatser som stoppas i vår mat för att göra den ätlig, rätt färg, rätt smak, rätt hållbarhet osv. Otroligt nyttig läsning! Och återigen kommer man fram till att ekologiskt ÄR det bästa alternativet. Det finns ekologiska varor som har tillsatser i sig också, men betydligt färre än de andra varorna.
 
När man börjar bena ut vad alla tillsatser egentligen är, hur dom framställs och vad dom gör med kroppen, blir jag bara så arg och frustrerad. Varför har vi det såhär?! Och svaret gör mig också beklämd, att allt ska handla om pengar. Att det är billigare att framställa en vara med tillsatser än utan. Visste ni att vanillin är en smakförstärkare gjort utav rötad granved? Det får du i dig om du inte väljer äkta vanilj. Och att godis har samma tillsatser som används i bilvax?
 
Det gör på riktigt ont i mig att veta att Elin får i sig en massa konstiga ämnen i hennes gröt och välling som jag ger henne. Och att i hennes burkmat och fruktpuré finns det också konstiga saker som till och med är förbjudna i andra länder. Det känns inte roligt någonstans.
 
Återigen handlar det om att vända på förpackningen och läsa innehållsförteckningen. Ju fler E-ämnen en vara har, desto mer konstgjord är den. Ju fler ämnen som knappt går att uttala, desto mer konstgjord är den. Ta tillexempel vanlig gräddglass, den ska egentligen bara innehålla grädde, ägg och socker. Det är äkta gräddglass. Den äkta gräddglassen kostar mer än den som innehåller tillsatser, så valet blir inte så svårt för många. Den med mest tillsatser åker ner i korgen och kanske till och med ett paket till, för jag får ju nästan två för priset av en.
 
Men om alla istället valde det bättre alternativet, skulle nog alla må mycket bättre. För är det dyrare, kanske du bara unnar dig ibland, så som det egentligen var tänkt. När varorna är billigare blir det godis flera gånger i veckan, läsk varje dag och chips till fotbollsmatchen trots att det bara är tisdag. Ungefär så.
 
Boken har verkligen gett mig en tankeställare om hur jag vill leva, om hur jag vill Elin ska äta och vilka alternativ som är dom bästa.
 








 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?