150226

 
8 månader
 
Jag tror att det här har varit den månaden då det hänt mest i hennes utveckling. För jisses vad det har hänt saker! En vecka efter att hon blev 7 månader lossnade det äntligen och hon lärde sig krypa. Nu vill hon aldrig sitta utan ska genast iväg och upptäcka saker. Roligast att krypa till är handtaget på luckan till vår matkällare. Där kan hon ligga länge och pilla.
Inte långt därefter tog hon sina första steg medan jag höll henne i händerna. Och när hon väl lärde sig "gå" rätt med fötterna började hon dra sig upp mot saker och sist utav allt så har hon börjat förflytta sig utefter möbler. Pjuh! Inte undra på att hon sovit som en kratta med allt detta nya att bearbeta. Gulligast är ändå när man kommer för att plocka upp henne på morgonen och hon står rätt upp och spejar runt i hennes rum. Hon har dessutom börjat "prata" på ett annat sätt än tidigare. Förr var det mest bara skrik i hög tonart men nu är det "blah blah" och "mamama" och "papapa" som gäller. Dock fortfarande i en extremt hög tonart. Det är lite roligt när man träffar andra bebisar, Elin är alltid den som hörs mest. Vissa ligger på rygg och gnyr ibland medan hon sen hon var nyfödd skrikit sig högröd på en sekund när hon ville något. Och så är det fortfarande. Jag skulle inte bli förvånad om jag eller Pär har dragit på oss en mindre hörselskada. Så rädslan att jag inte skulle höra henne när vi flyttade henne till eget rum, var extremt obefogad.
 
Hon har varit sjuk för allra första gången i sitt liv. En rackarns förkylning som smittat både Pär, mig, min syster, pappa och mamma. Hon var inte kaxig med både hög feber, hosta och snorig näsa. Oj vad jag ville byta med henne. Hon som i vanliga fall är full av energi sov för första gången i sitt liv 3,5 timme mitt på dagen. Det har aldrig hänt, inte ens då hon var nyfödd. Det blev några jobbiga nätter med hostattacker och avbruten sömn. Men ganska snabbt gick hon tillbaka till att vara sitt fartiga jag.
 
I samma veva som hon blev sjuk ratade hon gröten på morgonen och ville bara ha ersättning. Så det där med att lära henne äta riktig mat hamnade återigen på hyllan. Men så när hon blev frisk provade jag igen och vilken succé det blev! Så nu äter hon gröt på morgonen, mat till lunch, mellanmål, mat till middag och välling på kvällen. Från ena dagen till den andra. Jag ska vara helt ärlig och säga att jag hittills inte lagat någon mat åt henne. Det är burkmat som gäller, rackarns smidigt. Allt finns ju liksom där i rätt mängd. Jag behöver inte vara orolig att hon får i sig för lite av något osv. Men jag ska ta mig i kragen och laga mat som hon kan äta, eller mer äta det vi äter. Jag är bara lite nervös och för okunnig än.
 
Vi väntar med spänning på när det ska dyka upp någon tand, vi är och petar henne i munnen så gott som varje dag. Men än så länge väntar hon med det. Vi som har köpt både tandborste och tandkräm! Men det vi kan göra är att börja "borsta" ändå så att när hon väl har tänder blir det inte så stor grej att borsta.
 
Annars njuter vi av att våren börjar vara på väg. Många barnvagnspromenader har det blivit och fler lär det bli. Och framförallt, det är så jäkla häftigt att se henne utvecklas!
 
 
 
 



Heléne

Vad kul att läsa om ert charmtrolls utveckling.Å vad det händer grejer!Gillar detta med hennes skrikande-hon har sån personlighet denna lillgumma och verkar redan veta vad hon vill!Ha en underbar vår så ses vi när ni är in och handlar nå gång.







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?