150403

 
 
Jag testade att göra hönökakor tidigare i veckan, ni vet dom där halvmåneformade bröden? Men mina såg inte riktigt ut som på bilden så jag gjorde en ny omgång och testade istället att göra dom till tekakor. Med hjälp av brödstansen jag fått av mamma blev dom alldeles lagom i storlek och jag fick ju dessutom fler bröd på så sätt. Här kommer receptet!

Hönökaka (ca 4 stora kakor)
 
25 g jäst
3 dl mjölk, 37 grader
50 g smör, rumsvarmt
½ dl ljus sirap
1 tsk salt
3 dl rågsikt
4-6 dl mjöl
 
Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och lös upp jästen. Tillsätt smör, sirap, salt, rågsikt och mjöl. Rör ihop allt till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk 50-60 min.
 
Dela degen i 4 bitar. Kavla ut dem till runda kakor, kavla sista varvet med en kruskavel, alt nagga med en gaffel. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa igen i 25-30 min. Sätt ugnen på 250 grader. Grädda i mitten i 6-8 min.
 
(Ni kanske är bättre på att baka än mig och lyckas göra dom till hönökakor, annars blev tekakorna alldeles perfekta!)
 
 








 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?