140314

 
 
 
Jag testade ett nytt recept på frukostbröd förra helgen. Supergoda och saftiga tack vare morötterna. Till de serverade jag den hemmagjorda morots- och apelsinmarmeladen.
 
Morotsfrallor, ca 22 st.
 
200 g morötter
50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 ½ tsk salt
2 msk flytande honung
13-14 dl rågsikt
 
Riv morötterna fint, smält smöret. Tillsätt mjölk till smöret och värm till 37 grader. Smula ner jästen i en skål. Tillsätt mjölken och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt morötter, salt, honung och nästan allt mjöl. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under duk i 40 min. Ta upp och knåda degen. Dela degen i 22 bitar och forma till bullar. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper. Pudra över mjöl och låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda frallorna mitt i ugnen i 10-12 minuter. Njut!
 
 



jenny glas

Testade ditt recept i morse o det var väldogt uppskattat, tack:-)

Svar: Vad kul! Det bästa med dom var nog att dom höll sig väldigt saftiga även någon dag till.
Johanna







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?