120218



Något jag har börjat göra varje vecka är en så kallad veckosallad. Det är en sallad gjord på morötter och vitkål som håller sig i över en vecka i kylskåpet tack vare lagen den ligger i. Därav namnet, vecko-sallad.

På så sätt behöver jag inte oroa mig över om jag får i mig tillräckligt med frukt och grönt varje dag, för både jag och Pär är urdåliga på att göra en sallad till måltiderna. Dessutom så håller sig en vanlig grönsallad inte lika länge och blir fort brun och missfärgad och måste därefter slängas.

En veckosallad är superenkel att göra och kräver inte en massa ingredienser.

Ca 500 g vitkål
4-5 morötter
1 dl vatten
1 dl vitvinsvinäger
1 dl rapsolja
0,25 dl socker
1,5 msk salt

Riv morötterna och vitkålen. Koka upp de andra ingredienserna och häll sedan över vitkål-och morotsblandningen. Låt stå ett tag så rotfrukterna få suga upp lagen ordentligt innan servering.




Hellolinda

http://hellolinda.blogg.se/

Riktigt smart!


Nathalie

http://cookieetime.blogg.se/

Mm, låter samrrigt! Kolla gärna in på min blogg och se om du hittar lite inspiration till köket :) Kram







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?