Årskrönika

 
Januari
 
Året började med att vi skålade in det hos Jenny och Robert i deras hus. Gav nyårslöfte om att handla mer second hand, köpa mer ekologiskt och skänka mer pengar. Alla tre uppfyllda med bravur!
 
Januari var annars en lugn månad, gick på lite loppisar och fyndade en del saker till hemmet. Klädde om möbler och myste på hemma.
 
 
Februari
 
Om januari var en lugn månad så var februari ännu lugnare. Dagarna hade börjat bli ljusare och vi tillbringade en hel del ute tillsammans med vänner. Jag pysslade på hemma och gick återigen på loppisar.
 
Blev också ombedd av farmor och farfar att rita skylten till semmelfikat de arrangerar varje år. Längesedan man ritade och fick lite mersmak.
 
Vi fortsatte att titta på hus, men marknaden var rätt dålig. Vi fick sedan ett tips av min far om ett hus i Frost Kåge...
 
 
Mars
 
Mars var månaden då vi skrev på kontraktet för huset på landet, med den stora tomten och ladugården! Samtidigt påbörjade vi arbetet med att sälja lägenheten och tömma den på saker.
 
Jag gick på loppisar, startade arbetet med den stora filten av mormorsrutor och kokade marmelad för första gången.
 
Jag och Pär firade även 3 hela år tillsammans.
 
Och sist men inte minst, Pärs brorson Edvin föddes!
 
 
April
 
Vi firade påsk tillsammans med Pärs familj i Myrträsk. Fiskade, åt god mat och njöt av att vara lediga litegrann. Vi fortsatte sedan firandet hemma hos mamma och pappa. Vi firade även min systers 22-års dag.
 
Vi sålde lägenheten och började på allvar fatta att vi skulle bli husägare. Vi fick börja se oss om efter nya möbler, bland annat en mycket större soffa än den vi tidigare haft. Jag gick på ännu mer loppisar och kom en bra bit på vägen med min filt.
 
 
Maj
 
Vi tillbringade en massa tid med att kapa, klyva och stapla all ved vi fått tillsammans med husköpet. Det kändes så konstigt att vara där och veta att om drygt en månad är det vårat, på riktigt.
 
Jag fyllde 25 och fick en massa fina presenter. Mia fyllde 30 och det firades med buller och bång.
 
Vi var på koutsläpp i Frost Kåge, jag gick på loppisar och Retro mässan som var i stan. Påbörjade även ett till projekt - virka kuddar.
 
 
Juni
 
Tillbringade första veckan i juni på Cypern tillsammans med min familj för att fira min mammas 50-års dag. Helt underbart att få sola, bada och vila upp sig innan flytten.
 
Vi fick nycklarna dagen efter att vi kom hem och flytten skedde dagen efter. Tillsammans med våra familjer var vi klara på två dagar. Vi började genast renovera vardagsrummet, sovrummet och hallen.
 
Vi gick på semester och firade midsommar i Peter och Mias torp. Jag gick på loppisar och tillbringade lite tid i underbara Boviken.
 
 
Juli
 
Vi tillbringade i stort sett hela vår semester inne, inte jämt pågrund utav det dåliga vädret utan för att vi helt enkelt inte gav oss tid att vara lediga. Vi gjorde klart hallen, arbetsrummet och sovrummet.
 
Vi var på Edvins namngivningsceremoni och fick den stora äran att vara hans gudföräldrar.
 
Jag gick på loppisar. Vi gjorde klart köksstolarna och som tack för allt arbete våra föräldrar hjälpt oss med bjöd vi på middag.Pär fyllde 28 år. Vi grillade också en hel del, som sig bör på sommaren.
 
 
Augusti
 
Vi började om att jobba men saktade inte ner tempot hemma. Pär påbörjade arbetet med att bygga igen en av ytterdörrarna, jag tog mig an det eviga jobbet med att måla alla gröna dörrar vita.
 
Vi åkte upp en helg till Myrträsk för att plocka hjortron, umgås med Pärs familj och njuta av lugnet en stund.
 
Jag kokade svartvinbärssaft av våra egna bär, inredde hemma allteftersom det blev klart och gick såklart på loppisar.
 
 
September
 
Vi tog lite ledigt från allt vad renovering hette och begav oss till Umeå för att fira Pärs bror Jens som fyllde 30 år! Vi lyxade till det och bodde på hotell.
 
Jag plockade lingon från vår egen gård och kokade massor av lingonsylt. Jag påbörjade även projekt få-bort-all-tapet från hallen uppe. Var en del på loppis såklart och vi fick även hem våra nya sängar som vi beställt.
 
Arbetet med att bygga igen ytterdörren blev klart och Pär rev ut all inredning i gamla tvättstugan för att kunna påbörja projekt "nya toan".
 
 
Oktober
 
Hösten kom på riktigt och trädgården såg ut att brinna med alla gula löv. Underbart vackert. I oktober påbörjades projekt "nya toan" på riktigt. Jag pysslade ihop lite olika saker, gick på loppis och målade alla gröna saker här hemma vita.
 
Jag opererade mitt vänstra öga för andra gången och var därmed sjukskriven i en vecka.
 
Sen fyllde min käre far även 50 år.
 
 
November
 
Det las in golvvärme i nya badrummet och gjöts nytt golv i november. Pär byggde ihop garderoben till sovrummet och jag målade all panel i hallen uppe vit. Jag virkade även mattor, kokade julkola och band kransar för fulla muggar.
 
Gick lite på loppisar gjorde jag också.
 
 
December
 
December är alltid en månad som går så himla, himla fort. Och så även den här. Jobbade massor, försökte skapa någon slags julstämning här hemma, vår första jul i huset. Vi firade jul både i Ersmark och i Boviken.
 
Under mellandagarna har Pär varit ledig och har tillsammans med sin far dragit all el som ska vara i badrummet. Vi har fått in offerter på badrumsmöbler vi ska ha, så arbetet går framåt!
 
Och sist men inte minst, jag har gått på loppis!
 
2012 har varit ett väldigt bra år. Vi har gått från att vara stadsbor i lägenhet till husägare på landet. Vi har varit tillsammans i snart 4 år och jag kunde inte varit lyckligare. Jag hoppas att 2013 kommer bli minst lika bra som det här året.
 
 
 
 
 



Carina

Alltid lika roligt att läsa! :)

Svar: Tack! : )
Johanna


Ulrika

http://colorelle.se

Wow, så många fantastiska fynd under året!

Svar: Tack! Dina har inte heller varit så dåliga : ) Har följt din blogg ganska länge nu och avundas ibland dina fynd.
Johanna







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?