111025

 






1. Den här vasen köpte jag på loppisen i Hej för 45 kronor. Efter lite letande har jag fått fram att det kan vara en vas från Alsterfors av designern P-O Ström. Möjligtvis en 2:a sortering då den saknar signatur och klistermärke. Har sett exakt likadana hos några retrobloggare så är ganska säker på min sak.

2. Det ljusblåa fatet köpte jag för cirka 1-2 år sedan på Röda Korset här i stan för 30-40 kronor. Då tänkte jag inte så mycket mer på det än att jag tyckte det var snyggt. Igår fick jag reda på att det är ett platåfat från Gustavsberg gjort av Stig Lindberg! Detta fat finns i cirka 4-5 olika färger och ingår i serien ST.

3. Denna lilla bytta med lock fick jag av min mamma då de rensade ut ur stugan. Den är från Rörstrands serie Canaria och tillverkades mellan 1957-60. Formgivaren är jag osäker på då det är lite olika bud på nätet, men det sägs kunna vara Marianne Westman.

4. Detta ugnsfat fick jag även det av mamma. Den är också från Rörstrand men ur serien Focus. Dock vet jag inget mer då det verkar vara väldigt svårt att få fram någon fakta alls om denna serie.



Vasen eller flaskvasen som det egentligen kallas är mycket riktigt Alsterfors, men det är inte OP Ström utan bruksformgivning, dvs okänd formgivare.



Canaria och Focus är samma serie, det finns även andra namn, Handy och Windy, och då är det främst kopparna som kan vara märkta så. Dekoren är Marianne Westmans dekor, modellerna på de olika föremålen är gjorda av Westman och Gunnar Nylund (i alla fall de jag känner till)







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?