111220

På de loppisar och second hand butiker jag har besökt den senaste tiden, har jag inte letat efter något speciellt. Men allteftersom mitt intresse växt så har även prylarna jag är ute efter ökat. Detta letar jag efter just nu:




1. Vaser från P-O Ström från Alsterfors glasbruk. Jag gillar de klumpiga formerna och de starka färgerna. Helst ska de vara orangea. Det finns en del ute på tradera, men alla har blivit på tok för dyra även för mig så hitills har det inte blivit något köp för min del.



2. Fler delar ur serien Rosenfält formgiven av Stig Lindberg. Jag har inte sett till någon på alla de ställen jag besökt, då jag tror att många köper saker bara för att det är ett namn under eller att de känner igen formgivaren och då tänker att det där kan jag sälja dyrt på tradera. För det är där jag hittat alla mina delar och även fått betala för dom. Men i det långa loppet tror jag det lönar sig.



3. Fler delar ur serien Vineta av Kjell Blomberg. Främst är det dessertskålarna jag är ute efter och helst i klarglas då jag tycker det är mest användbart. Men alla delar är av intresse och eftersom jag hittat två delar på väldigt kort tid så är jag ganska hoppfull om att hitta fler delar. Har kikat runt på tradera men där har jag inte fått något napp.

 

4. Ljuslyktor från märket Royal Krona. Jag är ute efter de vita och orangea men har inte kommit över någon ännu. På tradera är dom på tok för dyra vilket är synd. Gamla eller retro prylar är så inne nu att priserna trissas ordentligt.


5. Delar ur Iittalas serie Kastehelmi formgiven av Oiva Toikka, 1962. Jag har förälskat mig totalt i daggdroppeformen och skulle gärna ha dem i min ägo. Finns återigen på tradera, men prisena där kommer upp i ungefär samma pris som att köpa nytt så det känns inte aktuellt.





PO Ströms vaser och skålar är något fantastiskt, jag har en del såna, men hade inte med några på bilderna från kontoret, de fick inte plats och så har jag ganska många "utlånade", så till hösten när jag får tillbaka de jag inte har hemma, då ska jag fota dem och blogga lite om det :-)







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?